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Mojang confirme son rachat par Microsoft

Minecraft

La rumeur enflait depuis plusieurs jours, elle est désormais confirmée. Mojang, le studio de développement qui a créé Minecraft, est racheté par Microsoft.
Le géant de l’informatique a mis sur la table une offre titanesque : pas moins de 2,5 milliards de dollars.

Dans un article explicatif, le studio précise que le projet Minecraft a enflé de façon imprévue. Notch, créateur de Minecraft (qui disposait également de la majorité des parts de l’entreprise), avait plusieurs fois cherché à travailler de nouveau sur des petits projets, mais la pression était « trop lourde à supporter ». La « seule solution » était donc de vendre l’entreprise.

Mojang précise pour le moment « ne pas connaître les plans spécifiques de Microsoft » pour le futur du célèbre jeu, même si l’équipe se veut rassurante.

Les fondateurs du studio Notch, Carl et Jakob quittent l’aventure. Leurs projets futurs sont pour le moment inconnus. Ils disposent en tous cas de moyens conséquents pour leur avenir.

Markus Persson alias Notch, enfin, a publié une lettre sur cette annonce. La dernière phrase résume la position qui transpire tout au long de ses propos : « Ce n’est pas une affaire d’argent. C’est une façon de ne pas devenir fou. »
Notch indique « ne pas se voir comme un vrai développeur de jeux », et « ne pas être un CEO ». Face à un succès imprévu et non désiré, il n’a pas su faire face à son statut de symbole. Il rejette ce statut, et va même jusqu’à dire que quels que soient ses futurs projets, s’il devait « accidentellement créer quelque chose qui devait avoir du succès », il l’abandonnerait aussitôt.

Voici la lettre dans son intégralité :

I’m leaving Mojang
 
I don’t see myself as a real game developer. I make games because it’s fun, and because I love games and I love to program, but I don’t make games with the intention of them becoming huge hits, and I don’t try to change the world. Minecraft certainly became a huge hit, and people are telling me it’s changed games. I never meant for it to do either. It’s certainly flattering, and to gradually get thrust into some kind of public spotlight is interesting.
 
A relatively long time ago, I decided to step down from Minecraft development. Jens was the perfect person to take over leading it, and I wanted to try to do new things. At first, I failed by trying to make something big again, but since I decided to just stick to small prototypes and interesting challenges, I’ve had so much fun with work. I wasn’t exactly sure how I fit into Mojang where people did actual work, but since people said I was important for the culture, I stayed.
 
I was at home with a bad cold a couple of weeks ago when the internet exploded with hate against me over some kind of EULA situation that I had nothing to do with. I was confused. I didn’t understand. I tweeted this in frustration. Later on, I watched the This is Phil Fish video on YouTube and started to realize I didn’t have the connection to my fans I thought I had. I’ve become a symbol. I don’t want to be a symbol, responsible for something huge that I don’t understand, that I don’t want to work on, that keeps coming back to me. I’m not an entrepreneur. I’m not a CEO. I’m a nerdy computer programmer who likes to have opinions on Twitter.
 
As soon as this deal is finalized, I will leave Mojang and go back to doing Ludum Dares and small web experiments. If I ever accidentally make something that seems to gain traction, I’ll probably abandon it immediately.
 
Considering the public image of me already is a bit skewed, I don’t expect to get away from negative comments by doing this, but at least now I won’t feel a responsibility to read them.
 
I’m aware this goes against a lot of what I’ve said in public. I have no good response to that. I’m also aware a lot of you were using me as a symbol of some perceived struggle. I’m not. I’m a person, and I’m right there struggling with you.
 
I love you. All of you. Thank you for turning Minecraft into what it has become, but there are too many of you, and I can’t be responsible for something this big. In one sense, it belongs to Microsoft now. In a much bigger sense, it’s belonged to all of you for a long time, and that will never change.
 
It’s not about the money. It’s about my sanity.

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